dinsdag, 20 november 2012 23:24

persbericht donderdag 22 november kort geding om paspoort bij Raad van State

Persbericht

Donderdag 22 november 11:30 uur schrijven we een nieuw hoofdstuk aan het Paspoortwetdrama. Middels een kort geding forceert de heer Willems dan namelijk dat de Raad van State- nu men alle hoger beroepszaken tegen de Paspoortwet heeft stilgelegd, toch een uitspraak moet doen over de vraag welk belang het zwaarste dient te wegen:

• Of het verlenen van een tijdelijk paspoortdocument zonder vingerafdrukken aan een burger die zonder zo’n document in grote nood komt omdat hij zijn bedrijf niet langer naar behoren kan runnen.
  • Of het door de overheid volhardend mogen blijven toepassen van de letter van wetgeving, waarvan na invoering is vast komen te staan dat er met de vingerafdrukregistratie, wegens falende techniek, geen enkel belang wordt gediend.

Hoewel de afdeling advisering van de Raad van State de minister negatief adviseerde om, hangende de inmiddels ingediende Paspoortwetswijzigingsvoorstellen een alternatieve algemene te treffen voor (gewetens)bezwaarden, laat dit onverlet dat het treffen van een uitzondering op individuele basis wel mogelijk is.